Labdarúgó edzés a legkisebbeknél – 2. rész
Sporttudomány

Labdarúgó edzés a legkisebbeknél – 2. rész

A Football Factor Blogon számtalan alkalommal foglalkoztam már a különböző sportszakmai témákkal, azokon belül is az utánpótlás-edzéssel, utánpótlás-neveléssel. A téma és a témában fellelhető szakanyagok azonban kimeríthetetlen forrást biztosítanak az újabb és újabb cikkekhez.

Ebben a háromrészes cikksorozatban is az utánpótlás lesz szakmai nagyító alatt, méghozzá a legkisebb korosztály labdarúgóedzése: a három részben egy U9-es korosztályú csapatot alapul véve nézzük meg, hogy mik az életkori sajátosságok, miket kell ebben a korban elsajátítani az ifjú labdarúgóknak, hova kell eljutniuk, mire a következő korosztályba lépnek, és ehhez milyen labdarúgó-edzéseket kell megvalósítani.

Az első részben főként az életkori sajátosságokról volt szó, ebben a másodikban a korosztályban lévő edzéscélokról lesz most szó, a harmadikban pedig egy konkrét edzéstervet vázolok majd.

Nagy vonalakban a korosztályos edzéscélok:

  • a játék megszerettetése
  • a játéköröm megteremtése
  • alapvető mozgáskultúra kialakítása
  • alaptechnika megtanulása játékokon keresztül
  • sportághoz kötődés kialakítása
  • önbizalom kiépítése
  • koordináció, ügyesség fejlesztése
  • játékhelyzetek oktatása, a játék alaptényezőinek megismerése
  • a társas kompetencia és a kognitív képességek fejlesztése

Ne feledjük, az U9-es korosztályban futballozó fiatal labdarúgók csak egy kis hányadából lesz nagypályás (akármilyen szintű, legyen az amatőr vagy profi) labdarúgó. Viszont az imént felsorolt célok pont azért jók, mert ezáltal emberileg, szellemileg, fizikailag is fejlődnek, amit az élet minden területén tudnak hasznosítani a későbbiekben, nem csak a labdarúgás területén. Ezt sokszor halljuk edzőktől, sportvezetőktől, hogy „mi nem csak a labdarúgásra, hanem az életre készítjük fel utánpótlás-labdarúgóinkat”, vagy hogy „mi nem csak labdarúgókat nevelünk, hanem embereket”. Nos, azt gondolom, hogy ez egy egyáltalán nem lényegtelen gondolat – már, ha a grassroots futballban gondolkozunk, és a fent megfogalmazott célok pontosan ezt szolgálják.

A labdarúgó-edzéseknek, mint foglalkozásoknak ki kell elégíteniük a gyerekek mozgásigényét. Fontos, hogy az edző először bemutassa az adott játékot – ugye erről az első részben olvashattunk, hogy ebben a korban könnyebb az, ha ezt csak le kell utánozni a kis focistáknak, ráadásul hatékonyabb is tanulás szempontjából. Ezzel fejlesztik az utánzóképességüket. Szintén gyakori tanács, hogy sokszor kell variálni a játékokat és a játékformákat, de ugyanakkor a ciklikusságra is megéri figyelni, tehát hogy a gyakorlatok periodikusan ismétlődjenek, egy típusra érdemes többször visszatérni – a már korábban említett okok miatt. Ugyanúgy lényeges cél a labdaérzékelés fejlesztésére irányuló feladatok nagy számban történő alkalmazása.

És ami a pszichológiai részét illeti, oda is szól néhány – a korábbi, hasonló témában írt cikkeimben már többször emlegetett – tanács. Persze ezt nem én mondom, hiszen nem vagyok edző, pláne nem gyakorló edző, hanem ezek olyan általános pedagógia-pszichológiai iránymutatások, amiket a szakemberek javasolnak az ezzel a korosztállyal foglalkozó trénereknek. Ilyen, hogy a gyerekekre jellemző nyelvezetet ajánlott használni, sokszor jobban megéri „lebutítani” egy adott magyarázatot, mintsem belemenni hosszas szakmai fejtegetésekbe. Főleg, hogy jelen példában az U9-es korosztályról beszélünk, és mint az előzőekben arról szó volt, az ilyen korúak figyelme hamar elterelődik.

És ami igazából az egész grassroots futball mottója lehetne: a sikerélmény biztosítása. Illetve nem szabad, hogy a dicséret és a motiváció elmaradjon. Kiváltképp fontos, hogy az ilyen korosztállyal foglalkozó edzők erre különösen figyeljenek.

Térjünk egy kicsit át arra, hogy konkrétan mi az, amit tudnia kell (technikailag, taktikailag) egy U9-es focistának. Jellemzően ebben a korban még kevésbé (vagy valahol egyáltalán nem, bár az inkább már káros, mint hasznos) kerülnek elő a taktikai elemek, játékelemek, játékhelyzetek, sokkal inkább az alap technika kialakításán és biztos elsajátításán van a hangsúly.

A technikai elemeket legcélszerűbben labdás játékokon keresztül lehet oktatni, mostanában szokás azt mondani, hogy „minden gyakorlatot labdával kell végezni”. Fontos cél szokott lenni ilyenkor továbbá, hogy igyekezzenek a gyerekeket rászoktatni a kétlábasságra (kétoldalúságra), így a gyakorlatokat érdemes mind jobb, mint bal lábbal elvégeztetni.

Szintén cél, hogy a labdarúgó 8 éves korára felismerje az első labdaérintés fontosságát, tudja a labdát magabiztosan vezetni, tudjon cselezni tempó és irányváltásokkal a játékok során. A kapura lövés sem maradhat ki természetesen, azt is bele kell venni a gyakorlatokba.

Ugyan korábban azt írtam, hogy a taktikai rész még nem mindig kerül elő, amit azért – amennyiben lehetőség van rá – érdemes a játékosokkal elsajátíttatni a játék tényezői közül, az a labdabirtoklás köré épül: mi történik, ha a saját csapat birtokolja, mi történik, ha az ellenfél, és mit kell tenni labdabirtoklás-váltáskor. Ezen kívül eddigre alapkövetelménynek számít, hogy egy játékosnak alakuljon ki az együttműködési készsége, tudja, mikor kell passzolnia a társnak, tudjon vele kooperálni.

Összességében tehát, ami ebben a korosztályban a legjellemzőbb, hogy főként technikai, fizikai fejlesztés történik, méghozzá ideális esetben játékokon keresztül. Az egész test fejlesztése a cél. A képességek fejlesztése mellett pedig elengedhetetlen a mentális fejlesztés is.

Folytatása következik!

 

Nézd meg Webshopunkat is!

FOOTBALL kiegészítők

MAGYAR VÁLOGATOTT felszerelések

LEGÚJABB FOCILABDÁK

ADIDAS FOCICIPŐK

NIKE FOCICIPŐK

KAPUSKESZTYŰK

RUHÁZAT

Kovács Gergő

Kovács Gergő Péternek hívnak, 18 éves vagyok, jelenleg a BME-n tanulok villamosmérnöknek. Nagyjából 4 éve kezdtem el blogírással foglalkozni, az általam létrehozott Magyar Foci Blogot is azóta szerkesztem. Cikkeimet a Football Factor Blogon főként szakmai témákban írom, de célközönségemnek az egész magyar futballtársadalmat tekintem: írásaim között a szakemberek mellett a szurkolók is megtalálhatják a számukra hasznos tartalmakat.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.