Játékok oktatása – módszertan – 2. rész
Sporttudomány

Játékok oktatása – módszertan – 2. rész

A Football Factor blogon korábban bemutattam két konkrét játékrendszer, a 4-3-3, és a 4-4-2 leoktatását is, valamint szó esett a Coerver-módszerről és a kisjátékokról, illetve annak oktatási metodikájáról is. Itt az ideje annak, hogy általánosságban is megfogalmazzunk dolgokat a játékok oktatásával kapcsolatban, és megnézzük, hogy az MLSZ-féle edzőképzésnek milyen irányelvei vannak ezzel kapcsolatban. Fontos előre leszögeznem, hogy a továbbiakban közölt ismeretek főként az utánpótlás edzésekre vonatkoznak!

Az első részben általánosságban volt szó oktatási és módszertani dolgokról, tanácsokról, ebben, a második részben pedig konkrét példákon keresztül kerülnek bemutatásra az előző részben leírtak.

Pont azon cikk végén volt szó a játékelemek oktatási módszertanának folyamatáról. Ennek lépéseit azon kívül már több cikkben is tisztáztam, éppen ezért most nem is térnék ki rá, lássuk az egyes lépések gyakorlati példáit!

Játék területen:

Itt el lehet sajátítani, mik a feladatok labdaszerzéskor, labdabirtoklásban és labdavesztéskor. A gyakorlatokat az érintésszám, a helyezkedés, az átadási irányok meghatározásával tudjuk variálni. Vagy kipróbálhatjuk, hogyan reagálnak a játékosok az emberelőnyös szituációra. Ezek során megtanulhatják továbbá a helyes átvételeket és a cselezést is.

Játék egy irányban:

A játékosok ezáltal megtanulhatják, hogyan lehet a labdát átjátszani egy meghatározott irányban a vonalon és kísérlet tenni a gólszerzésre. A gyakorlatot változtathatjuk azzal, hogy ennek a módját is meghatározzuk, valamint, hogy kipróbáljuk passzív és aktív védővel is, illetve létszámelőnyös szituációban.

Játék választással:

A problémamegoldás, helyzetfelismerés és a labdabirtoklók segítése gyakoroltatható ezzel. A variációs lehetőségekből elég sok van, például a szokásos, hogy először létszámelőnyben, majd azonos létszámban is kipróbáltathatjuk. A játékosoknak alapvetően szabad választásuk, döntésük van itt már.

Játék mérkőzésszerűen létszámelőnyben:

A labdabirtoklók tehát létszámfölényben vannak. A játék labdaszerzés után úgy folytatódik, hogy a védekező csapat kiegészül, és azonos létszámban folyik tovább a játék.

Játék mérkőzésszerűen:

A játékosok gyakorolhatják a feladataikat labdaszerzéskor, labdabirtoklásban és a labda elvesztésekor. A feladat után ne felejtsünk el rövid elemzést adni a játékosoknak arról, hogy milyen volt az, amit megvalósítottak.

A játék oktatása során külön ki kell térni arra, hogy mik a labdabirtokló csapat feladatai, és mik a labdaszerző csapat feladatai, és azokat hogyan kell megoldani, mi az egyes játékhelyzetekben a játékos teendője. Előbbi esetébe a következők tartoznak: ha a játékosnál van a labda, ha a társnál van a labda, ha a játékos elveszíti a labdát, és ha a társ veszíti el a labdát. Utóbbiba pedig az tartozik, hogy hogyan kell visszaszerezni a labdát, hogyan kell a társad segíteni, mi történik akkor, ha a játékos megszerezte a labdát, illetve akkor, ha a társ szerezte meg azt.

Egy játék oktatása során az edzőnek vannak általános feladatai, amit egy edzés sikeressége és hatékonysága érdekében – és mert ez a munkája – végre kell hajtania. Először is, a végrehajtandó feladatot röviden el kell magyarázni a csapatnak. Ezután fel kell a játékosokat állítani, és el kell indítani a játékot. Az edzőnek közben magában elemeznie kell a látottakat, meg kell figyelnie, hogy mi történik. Mivel, ha nem jót lát, meg kell állítania a játékot, és a hibát ki kell javítani. A játékot folyamatosan variálni kell, mint ahogy az az előbbiekben is elhangzott, a terület, az idő, a dinamika, a létszám, a szabályok változtatásával. Legvégül pedig következhet a játék kiértékelése.

Egy labdarúgó edzésnek számtalan célja van vagy lehet. A labdabiztonság növelése, a technika-taktikai tudás növelése a növekvő sebességhez, a csapatjáték szervezettségének emelése, az elvi taktikai tudás felhasználása a játékban, az egyéni képzés, a személyiség fejlesztés, valamint a mentális képzés-nevelés szintén célja lehet egy edzésnek.

Egy fociedzés megtervezéséről és felépítéséről már korábban szó esett ezen a blogon, de röviden ismételjük át ezt. Az edzés a bemelegítéssel kezdődik, amely során az adott edzésen oktatni kívánt játékhelyzet megoldásához szükséges technikai elemek oktatása és gyakorlása történik. A következő blokkokban 3 célról lesz szó, mely során a tanítani kívánt játékelem oktatása és elsajátítása megtörténik, azaz jelen esetben a cél azt jelenti, hogy milyen lépcsőkön keresztül tudjuk elérni azt. Az első blokkban (cél 1-2) történik a játékforma kiválasztása a játékhelyzethez, majd a már sokszor ismertetett játék területen – egyirányú játék – választásos játék – szabad döntés játéka folyamat. A második blokkban (cél 3) jöhet a mérkőzésforma kiválasztása a játékhelyzethez, majd mérkőzésjáték létszámfölényben és létszámhátrányban, illetve mérkőzésjáték egyenlő létszámban. A levezetésben az értékelés, a házi feladat kiadása (azaz, hogy otthon mit kell gyakorolniuk a gyerekeknek), valamint az egyéni képzés szerepel.

Persze mindez elsőre igencsak érthetetlennek és száraznak tűnik, de rögtön bemutatom gyakorlati példákon keresztül is – így talán valamivel emészthetőbb lesz.

A példánkban szereplő edzésen most a célunk a labdabirtoklás kiépítése lesz 1:1 elleni játékban.

Megtörtént a bemelegítés, következhet a két „középső” blokk.

Cél 1/a: játék területen 1:1 elleni játékban

A játékhelyzet oktatása itt történik meg, a játékosok elsajátíthatják a szerepeiket és feladataikat – úgy, mint a labdabirtoklás és a labdaszerzés. Ne felejtsük el a hibajavítást és a magyarázatot. A gyakorlatot természetesen variálhatjuk a tér, az idő, és a dinamika változtatásával.

Cél 1/b: játék egy irányban 1:1 elleni játékban

Ugyanaz igaz itt is, mint ami az előző bekezdésben le van írva, csupán adunk egy irányt is a játéknak.

Cél 2/a: játék választással 1:1 elleni játékban

Célja továbbra is a játékhelyzet oktatása és gyakorlása. A játékosoknak itt az előzőekhez képest annyi újdonság van, hogy az adott játékhelyzet megoldására több lehetőségük is van. De ezt rendszerint először az edző dönti el, melyiket kell alkalmazni.

Cél 2/b: játék választással 1:1 elleni játékban

Az előzőhöz képest annyi a változás, hogy már a játékosokra van bízva a döntés. Így szükségük lesz a kreativitásukra is.

Cél 3: 1:1 elleni játék mérkőzésszerűen

Most pedig eljött az, hogy a játékhelyzetet mérkőzéshelyzetben kell alkalmazni. Ami az előzőekben igaz volt, az most is igaz, beleértve a szabad döntést, a kreativitást, a variálást és a hibajavítást is.

Végül pedig álljon itt még néhány további módszertani fogás. Hagyjuk a játékosokat gyakorolni! Sose felejtsük el a megfigyelést, az elemzést, a biztatást, és a hibajavítást! Adjunk instrukciókat játék közben! Szervezzünk szituációs edzéseket! A tréningeken figyeljünk a hangulatra, a motivációra és a konfliktusok megoldására!

 

Nézd meg Webshopunkat is!

FOOTBALL kiegészítők

MAGYAR VÁLOGATOTT felszerelések

LEGÚJABB FOCILABDÁK

ADIDAS FOCICIPŐK

NIKE FOCICIPŐK

KAPUSKESZTYŰK

RUHÁZAT

Kovács Gergő

Kovács Gergő Péternek hívnak, 18 éves vagyok, jelenleg a BME-n tanulok villamosmérnöknek. Nagyjából 4 éve kezdtem el blogírással foglalkozni, az általam létrehozott Magyar Foci Blogot is azóta szerkesztem. Cikkeimet a Football Factor Blogon főként szakmai témákban írom, de célközönségemnek az egész magyar futballtársadalmat tekintem: írásaim között a szakemberek mellett a szurkolók is megtalálhatják a számukra hasznos tartalmakat.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.