Az utánpótlás-képzés alapelvei – 1. rész
Sporttudomány

Az utánpótlás-képzés alapelvei – 1. rész

Ebben a kétrészes cikkben újra sportszakmai téma lesz terítéken, méghozzá az utánpótlás-képzés kapcsán. Korábban számtalan cikkben foglalkoztam az utánpótlás-nevelés, utánpótlás-képzés témakörével itt, a Football Factor Blogon, így most ugyanezt a vonalat továbbgondolva az utánpótlás-képzés alapelveiről lesz szó. Megemlítem majd a legfontosabb alapelveket, képzési célokat és tanácsokat – mindezt külön lebontva korosztályokra. Az első részben inkább általánosságban fogalmazok majd meg tanácsokat, alapelveket, didaktikai fogásokat az egész utánpótlás-nevelésre nézve, a másodikban viszont korosztályra lebontva ismertetem majd a legfontosabb képzési elveket.

Alapvetően 4 különböző korosztályra érdemes lebontani az utánpótlás-képzés folyamatát – azaz azt az időszakot, amíg a játékos fiatal korától, legelső edzésétől kezdve felnőtt labdarúgóvá válik. Ezen belül is legfőképpen az első három korosztályról lesz majd szó, hiszen jelen cikkben azt érdemes nekünk vizsgálni, de hivatalosan a felnőtt korosztályt 23 éves kor felett számítjuk. Ezekben a korosztályokban mindig más és más a képzési cél – lássuk, hogyan néznek ki ezek!

U7 – U11:

Ezt a korosztályt gyermek korosztálynak hívjuk. Alapvetően ebben a szakaszban alapozás történik, cél az általános mozgáskultúra és a technikai sokoldalúság elsajátítása.

U12 – U15:

Ez a serdülő korosztály. Itt történik a labdarúgó felépítése, a cél a technikai és taktikai futball-specifikus képzése a labdarúgónak.

U16 – U19:

Ezt a korosztályt ifjúsági korosztálynak nevezzük. Itt történik a teljesítményhez szoktatás. Cél a taktikai-kondicionális futball-specifikus képzés.

U20 – U23:

Junior korosztály. Ez egy átmeneti állapot, a felnőtt futballhoz való szoktatás időszaka. Fókuszban a teljesítmény-orientáció az egyéni stílus kialakítása van.

E fölött beszélünk a felnőtt, profi korosztályról. Eddig a futballista eléri a teljes érettség állapotát, már csak tökéletesítés és stabilizálás történhet, mint képzés.

Az utánpótlás-képzés során 3 fő alapelv van, amit több, mint érdemes szem előtt tartani: a szisztematikus teljesítmény-felépítés alapelve, a korosztálynak megfelelő teljesítmény-felépítés alapelve és az egyéni teljesítmény-felépítés alapelve. Jóllehet, a három egyszerre sokszor nehezen alkalmazható, de érdemes rá törekedni, egyáltalán nem zárják ki ezek az alapelvek egymást! Most pedig lássuk, mik a legfőbb jellemzői ezeknek az alapelveknek!

A szisztematikus teljesítmény-felépítés alapelve:

  • Motorikus bázis felépítése sokoldalú edzések által.
  • Egymásra épülő, meghatározott sorrend a képességek fejlődésénél.
  • A személyiség fejlesztése az akarat, koncentráció és szociális beállítottság edzésével.
  • A tehetségprognózis a futballpiac aktuális mércéjéhez irányul.
  • Türelem, idő, elhivatottság, azonosulás és lelkesedés az edző és a játékos részéről is.

A korosztálynak megfelelő teljesítmény-felépítés alapelve:

  • A célok és a fejlődés szenzitív szakaszainak megállapítása, valamint ezek figyelembevétele a tréningeknél és a mérkőzéseknél.
  • Egymásra épülő, az aktuális motorikus és pszichikus képességek felkészítésén alapuló teljesítményfejlődés.
  • A fiatalok és a gyerekek személyiségorientált, pedagógiai nevelése.
  • Sokoldalú képzés.
  • Növekvő terhelés elve.

Az egyéni teljesítmény-felépítés alapelve:

  • A tananyag meghatározása az egyéni teljesítmény alapján.
  • Az aktuális pszichikai és motoros érettség egyéni különbségeinek figyelembevétele.
  • Az egyéni cselekvés határozza meg a pedagógiai eljárást.
  • Az egyéni tudás és teljesítményfejlődés, valamint a tanulási tempó az értékelésnél figyelembevételre kerül.
  • Fontos a kommunikáció.

Most pedig nézzünk néhány didaktikai – módszertani fogást, alapelvet, ami hasznos az utánpótlás-edzések, utánpótlás-képzés során – először is, a mozgás oktatására vonatkozóan!

A futás, ugrás, fogás, dobás, mint alapvető mozgási kompetenciák elsajátítása játékosan történjen. A sokoldalú motorikus készséges elsajátítása viszont kisebb versenyek formájában hasznosabb. A versenyek középpontjában a szórakozás áll, de terhelési faktor is legyen jelen. Az egyszerű szabályok növelik a szórakozást, megvalósítják a játékok különböző megváltoztatását, ezáltal a sokoldalúságot is segítik. Fontos a szervezés: kisebb játékokat szervezzünk, kevés segédeszközzel, kis területen és csoportokban; kevés passzív idővel. Legyenek játékos mozgásfeladatok, eszközök alkalmazásával, egyszerű alapmozgásokkal, esetleg alternatív sporttípusok bevonásával.

Ezután pedig lássuk a módszertani fogásokat a futball oktatására nézve!

Az alapvető játékötlet tartalmazza a gólok közös megszerzését és megakadályozását. Eközben a labdák és a kapuk száma változhat. A játékmezők mérete és a játékosok száma csapatonként lehetőleg kevés legyen. A labdaérintések száma lehetőleg sok legyen. A sok labdaérintés mellett lehetőleg sok, a kapu irányába történő befejező akció is legyen. A kapuhoz vezető szakaszok rövidek, így sok gólhelyzet lehetséges. A játék középpontjában a játékos kreativitása áll. Nyomás nélkül dolgoznak, az edző segíti és erősíti a gyerekek cselekedetét, egyszerű segítő utasításokat adva. Példák: különböző labdákkal történő játék, kisebb labdajátékok, labdakontroll és alapgyakorlatok.

Folytatás a második részben!

 

Nézd meg Webshopunkat is!

MAGYAR VÁLOGATOTT felszerelések

LEGÚJABB FOCILABDÁK

ADIDAS FOCICIPŐK

NIKE FOCICIPŐK

UTCAI CIPŐK

FOOTBALL KIEGÉSZÍTŐK

Kovács Gergő

Kovács Gergő Péternek hívnak, 18 éves vagyok, jelenleg a BME-n tanulok villamosmérnöknek. Nagyjából 4 éve kezdtem el blogírással foglalkozni, az általam létrehozott Magyar Foci Blogot is azóta szerkesztem. Cikkeimet a Football Factor Blogon főként szakmai témákban írom, de célközönségemnek az egész magyar futballtársadalmat tekintem: írásaim között a szakemberek mellett a szurkolók is megtalálhatják a számukra hasznos tartalmakat.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.